مقالات

ماشین لباسشویی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

 ماشین لباسشویی یکی از وسایل ضروری خانگی است که به ما کمک می کند برای تمیز کردن لباس هایمان در زمان و انرژی صرفه جویی کنیم. ممکن است با عملکرد اصلی ماشین لباسشویی آشنا باشیم، اما ارزش آن را دارد که اجزای پیچیده ای را که برای تمیز کردن لباسهایمان با هم کار می کنند، بررسی کنیم.

اگرچه ماشین‌های لباسشویی ممکن است از بیرون مانند دستگاه‌های ساده به نظر برسند، اما در واقع دارای چندین بخش داخلی مهم هستند که برای شستن، آبکشی و خشک کردن لباس‌های ما با هم کار می‌کنند. شناخت قسمت های کلیدی ماشین لباسشویی می تواند به ما در استفاده و نگهداری صحیح از این وسایل کمک کند.

جهت درخواست تکنسین تعمیر ماشین لباسشویی بوش به این آدرس مراجعه کنید.

اجزای اصلی یک ماشین لباسشویی

 اجزای اصلی یک ماشین لباسشویی معمولی درب از بالا یا درب از جلو عبارتند از بدنه یا پوسته بیرونی، وان یا دیگ، پروانه (در ماشین لباسشویی درب از بالا )، درام یا سبد داخلی (در مدل های درب از جلو)، پمپ تخلیه، موتور، شیر برقی و هیدروستات، هیتر یا المنت، تایمر یا برد الکترونیکی و پنل کنترل

وظایف هر قطعه در ماشین لباسشویی:

۱- بدنه یا پوسته بیرونی:

 بدنه که معمولاً از فلز یا پلاستیک بادوام ساخته شده است، تمام اجزای داخلی ماشین لباسشویی را در برمی گیرد. هدف اصلی و مهم ترین وظیفه آن تضمین ثبات و حفاظت از مکانیسم‌های ظریف داخلی است. علاوه بر این، پوسته بیرونی به کاهش نویز و ارتعاشات تولید شده در طول سیکل شستشو کمک می کند تا کاربر تجربه خوش آیندی از کار یا آن داشته باشد. همچنین زیبایی بصری دستگاه در حین طراحی در این بخش خلاصه می شود.

۲- وان یا دیگ:

در قلب ماشین لباسشویی قرار دارد که از مواد بادوام مانند فولاد ضد زنگ یا پلاستیک ساخته شده است. وان یا دیگ بزرگ یک ظرف توخالی و استوانه ای است که درام یا پروانه و لباس و آب را نگه می دارد. دیگ از طریق فنر و کمک فنرهایی به بدنه متصل است تا کمترین لرزش را به آن انتقال دهد. برای ماشین‌هایی که از بالا بارگذاری می‌ شوند، استوانه ای عمودی و برای ماشین‌های بارگیری از جلو به صورت افقی است.

۳- پروانه (در ماشین لباسشویی درب از بالا):

قطعه‌ای پلاستیکی در کف دیگ و مرکز آن به نام پروانه وجود دارد که با چرخش متناوب به چپ و راست باعث گردش آب و لباس‌ها شده که در نتیجه همین چرخش های متناوب عمل شست و شو انجام می شود.

۴- درام یا سبد داخلی (در مدل های درب از جلو):

در ماشین لباسشویی درب از جلو به جای پروانه یک سبد استوانه ای استیل با پدال‌هایی در اطراف جداره داخلی قرار دارد که برای چرخاندن لباس‌ها در آب شستشو می‌چرخد.

۵- پمپ تخلیه:

 پس از اتمام فرآیند شستشو، پمپ آب نقش مهمی در تخلیه آب کثیف از دستگاه ایفا می کند. پمپ تخلیه برای انتقال آب مصرف شده از  کف وان استفاده می شود. به شیلنگی متصل است که آب را از لوله تخلیه خارج می کند و دستگاه را برای چرخه بعدی آماده می کند.

۶- موتور:

موتور در واقع نیروگاه ماشین لباسشویی است که انرژی مکانیکی لازم را برای به حرکت درآوردن اجزای مختلف فراهم می کند.  موتور الکتریکی هم حرکت درام یا پروانه و هم در برخی مدلهای قدیمی نیروی پمپ تخلیه را فراهم می کند. این موتور در ارتباط با سایر کنترل های الکترونیکی عمل می کند تا از کنترل دقیق فرآیند شستشو اطمینان حاصل شود.

موتور ماشین لباسشویی به مرور زمان تغییرات بسیاری داشته و امروزه ماشین لباسشویی هایی با موتورهای مختلف مثل موتور سنکرون ، موتور آسنکرون یا ذغالی، موتور BLDC ، و موتور دایرکت درایو که اختراع شرکت الجی LG و در انحصار آن شرکت است ، وجود دارد.

جهت درخواست تکنسین تعمیر لباسشویی الجی به این آدرس مراجعه کنید.

۷- شیر برقی و هیدروستات:

وظیفه کنترل ورودی آب و مقدار آن بر عهده این دو قطعه است که کاملاً در ارتباط با هم کار می‌کنند. شیر برقی وظیفه دارد آب ورودی را قطع و وصل نماید. هیدروستات سطح آب داخل دیگ را به مرکز کنترل ارسال می‌کند. همچنین در حین عمل تخلیه صحت کار پمپ تخلیه را گزارش می‌کند.

۸- هیتر یا المنت:

هیتر یا المنت وظیفه دارد آب را گرم کرده تا عمل شستشو بهتر انجام شود. این قطعه می‌تواند آب را تا حد جوش گرم کند و سیستم کنترل دستگاه به نسبت برنامه مورد نیاز هیتر را وارد مدار می‌کند.

۹- تایمر یا برد الکترونیکی:

اکثر ماشین‌ها دارای سه یا چند تنظیم برای چرخه‌های مختلف شستشو مانند معمولی، سنگین و حساس هستند که توسط تایمر کنترل می‌شوند. تایمرها قطعات بسیار حساسی هستند که از طریق یک موتور الکتریکی مینیاتوری و تعداد زیادی چرخ دنده و فنر کنتاکت‌های مختلفی را به هم ارتباط می‌دهند تا از این طریق به نوبت قطعات مختلف وارد سیکل شستشو شده و خارج شوند تا عملیات شستشو به طور کامل انجام شود و نتیجه رضایت بخش را حاصل نماید.

امروزه در لباسشویی‌های جدید به جای تایمر از کنترل‌ برد الکترونیکی استفاده می‌شود. بردهای الکترونیکی روی دستگاه به کاربران امکان می‌دهد چرخه، دما، سرعت چرخش و سایر تنظیمات متنوع تری را انتخاب کنند.

 ۱۰- پنل کنترل:

پنل کنترلی که معمولا در بالا یا جلوی ماشین قرار دارد، به کاربران اجازه می دهد تا با ماشین لباسشویی تعامل داشته باشند. دارای دکمه‌ها، شماره‌گیرها یا یک رابط دیجیتال است که امکان انتخاب برنامه‌های شستشو، تنظیمات دما، مدت زمان چرخه و سایر گزینه‌های سفارشی‌شده را فراهم می‌کند. کنترل پنل به عنوان رابط کاربر برای کارکرد موثر دستگاه عمل می کند.

 اجزای داخلی اضافی ممکن است شامل یک مجموعه دنده، تسمه، و کلاچ برای نیرو دادن به مکانیسم چرخش در طول چرخه های آبکشی و چرخش عادی باشد.  فنرهای تعلیق به جذب حرکت غلتیدن لباس در ماشین های درب از جلو کمک می کنند. درک هدف هر قطعه اصلی می تواند به ما کمک کند تا با ماشین لباسشویی خود به درستی کار کرده و از آن مراقبت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها برای چندین سال خدمات قابل اعتماد به ارمغان می آورند.  در صورت نیاز به توضیح یا سوال اضافی از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *